OLEH : Hayudin Bin Hj Md Suhor
1.0 Pengenalan
Stress atau tekanan kerja merupakan salah satu perkara yang sentiasa
dihadapi oleh mana-mana kakitangan dalam sesebuah organisasi. Cuma yang
berbezanya ialah kadar stress yang dihadapi, iaitu amat bergantung
kepada personaliti individu, dan cabaran serta persekitaran yang
dihadapi seseorang individu tersebut. Kajian ini cuba untuk melihat
fenomena strees di kalangan guru matematik dan sains di beberapa buah
sekolah terpilih di bandar Jengka.
2.1 Kajian berkaitan.
Stress merupakan fenomena yang dihadapi oleh setiap individu dalam
mengadapi kehidupan ini, yang penuh dengan cabaran dan persaingan.
Beberapa kajian telah menghuraikan beberapa penyebab utama yang
menyumbang ke arah stress. Penyebab utama tersebut termasuklah :
•
JM (Job Mismatch), yang merujuk kepada kerja yang dilakukan menuntut
kemahiran dan kemampuan yang tidak sesuai dengan kemahiran dan kemampuan
pekerja.
• CE (Conflicting Expectation), yang merujuk kepada konsep
dan pengharapan organisasi bertentangan dengan konsep dan pengharapan
individu dalam organisasi tersebut. Perbezaan tersebut mungkin
dipengaruhi oleh kumpulan tidak formal yang wujud dalam organisasi, atau
dipengaruhi oleh faktor-faktor yang lain.
• RA (Role ambiguity),
fenomena ini wujud, apabila seseorang pekerja tidak pasti atau tidak
jelas, tentang apa yang sepatutnya dilakukan, atau tidak jelas tentang
perkara-perkara penting dalam organisasi, seperti, gaji, ganjaran ,
hukuman dan peraturan serta terhadap pengharapannya terhadap
pekerjaannya.
• RO (Role overload), yang mana pekerja diminta untuk
melakukan pekerjaan yang diluar kemampuannya (terutama dari sudut masa
dan bahan), dan juga pekerja itu sememangnya tidak berkemampuan untuk
melakukan sesuatu pekerjaan tersebut.
• FR (Fear/responsibility),
yang mana pekerja merasa takut kalau-kalau pekerjaannya tidak dapat
dilakukan dengan sempurna, atau gagal dalam usahanya. Mereka juga
merasakan matlamat yang ditetapkan terlalu tinggi untuk dicapai, dalam
masa yang sama pekerja itu juga merasakan ia bertanggungjawab kepada
orang lain.
• WC (Working condition), ianya merujuk kepada suasana
tempat ia bekerja sesuatu yang tidak menyeronokkan, misalnya peraturan
yang terlalu menekan pekerja, atau penggunaan prosedur kerja dan
penggunaan mesin yang baru juga boleh mewujudkan tekanan terhadap
sesaorang pekerja itu. Begitu juga jangka waktu kerja yang terlalu lama
atau memenatkan.
• WR (Working relationships), ianya merujuk kepada
individu itu mempunyai masalah yang berkaitan dengan hubungannya dengan
orang lain dalam konteks menyempurnakan tugasnya, misalnya ia mempunyai
masalah untuk berhubung dengan penyelianya, atau mungkin tidak dapat
bekerja dalam satu-satu kumpulan pekerjaan.
• A (Alienation), iaitu
yang dialami oleh mereka yang mempunyai keterbatasan hubungan dengan
orang lain, atau dipinggirkan, ataupun tidak diambilpeduli dalam proses
membuat keputusan.
2.2 Objektif Kajian.
Objektif umum
kajian ini ialah untuk meninjau tahap stress yang dihadapi oleh
guru-guru matematik dan sains di beberapa buah sekolah di sekitar
Bandar Jengka. Antara objektif khusus kajian ini ialah:
1. Untuk melihat tahap pencapaian guru Sains dan Matematik dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Metamatik.
2. Untuk melihat tahap stress yang dialami oleh guru-guru matematik dan sains secara umum.
3. Untuk melihat kategori dan rangking ketegori stress yang dihadapi oleh guru-guru matematik dan sains.
4. Untuk melihat perbezaan tahap stress yang dialami berdasarkan jantina..
3. 0 Metodologi Kajian.
3.1 Tempat Kajian
Kajian ini dilakukan di beberapa buah sekolah rendah dan menengah di sekitar Bandar Jengka. Sekolah-sekolah tersebut ialah :
• Sekolah Kebangsaan Bandar Pusat 2.
• Sekolah Kebangsaan LKTP Jengka 10
• Ma’had as-Sultan Ahmad Asas ad-Dini
• Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka 12
• Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka 21.
Sekolah-sekolah
tersebut di atas dipilih kerana diyakini dapat memenuhi objektif kajian
ini. Di samping itu, ia agak mudah untuk dikendalikan kerana mempunyai
hubungan yang baik dengan penyelidik serta berhampiran dengan tempat
tinggal penyelidik. Oleh itu kajian ini akan lebih mudah dilaksanakan,
dengan masa dan kos yang munasabah.
3.2 Populasi dan Persampelan.
Populasi kajian ini ialah semua guru yang mengajar matematik dan sains
di lima sekolah yang dipilih. Oleh kerana sekolah yang dipilih secara
relatifnya merupakan sekolah yang kecil, maka bilangan guru matematik
dan sains adalah tidak terlalu besar. Soal selidik telah diberikan
kepada semua guru yang mengajar matematik dan sains di sekolah yang
dibuat kajian . Oleh yang demikian dapatan ini diyakini mampu
menggambarkan tanggapan keseluruhan guru matematik dan sains di sekolah
yang dikaji.
3.3 Alat Kajian.
Untuk mendapatkan data,
kajian ini menggunakan borang soal selidik yang diolah khusus bagi
menjawab objektif kajian. Borang soal selidik ini mempunyai tiga
bahagain utama iaitu:
• Bahagian pertama, menyentuh latar diri
responden, seperti umur, jantina, opsyen, jangka masa perkhidmatan,
pencapaian dalam mata pelajaran matematik, sains dan Bahasa Inggeris
di peringkat SPM.
• Bahagian kedua, bertanyakan tentang tiga stress yang dihadapi oleh responden, berdasarkan urutan keutamaan
•
Bahagian ketiga, mengenai dengan pengukuran terhadap stress yang
dialami oleh responden, berdasarkan 20 item soalan yang telah
digunapakai dalam beberapa penyelidikan dalam mengukur tahap stress.
3.4 Pengumpulan Data
Soal selidik yang dibentuk itu diedarkan kepada responden di
sekolah-sekolah yang terpilih. Dalam proses tersebut, kerjasama daripada
guru besar atau pengetua dimanfaatkan. Soal selidik yang telah dijawab
dikumpulkan untuk dianalisis oleh penyelidik. Sebanyak 80 peratus
soal selidik telah dijawab oleh responden daripada keseluruhan soal
selidik yang diedarkan. Peratusan ini adalah suatu yang tinggi dan boleh
diyakini kekuatannya.
3.5 Penganalisisan Data.
Data
yang didapati dari soal selidik telah dianalisis bagi manjawab objektif
kajian ini. Oleh kerana bilangan responden agak sedikit, kaedah
pengiraan manual digunakan untuk menganalisis data ini. Apatah lagi, ada
sebahagian dari kajian ini bersifat kualitatif.
4.0 Dapatan Kajian.
Bahagian ini membincangkan dapatan yang dianalisis dari soal selidik
yang telah dijawab oleh responden. Ianya merangkumi maklumat peribadi
responden, tahap stress, ranking stress dan penyebab utama dan tahap
stress berdasarkan jantina.
4.1 Maklumat Peribadi
4.1.1 Jantina.
Mengenai jantina, daripada 21 orang responden yang menjawab soal
selidik, terdapat 13 orang (62 %) terdiri daripada responden lelaki,
manakala selebihnya 8 orang (38%) adalah responden perempuan.
4.1.2 Umur.
Dilihat daripada segi umur, ianya boleh dirujuk kepada Jadual 1 di bawah ini:
JADUAL 1
Umur Lelaki Perempuan Jumlah %
25-30 3 4 7 33.3
31-35 6 1 7 33.3
36-40 2 2 4 19.0
41-45 1 1 2 9.5
46-50 1 0 1 4.8
Jumlah 13 8 21 100%
Berdasarkan
Jadual 1 di atas ianya menunjukkan, umur responden berdasarkan
kelompok umur 25-30 tahun seramai 7 orang, iaitu 3 responden lelaki dan 4
responden perempuan yang melibatkan 33.3 % dari keseluruhan responden.
Untuk kelompok umur 31-35 juga seramai 7 orang iaitu 6 orang lelaki dan
seorang perempuan dengan jumlah peratusan 33.3 %. Manakala untuk
kelompok umur 36-40 tahun, terdapat 4 orang iaitu dua lelaki dan dua
perempuan, yang mewakili 19.0%, bagi kelompok umur 41-45 tahun, seramai
dua orang iaitu seorang lelaki dan seorang perempuan yang mewakili 9.5%.
Manakala untuk kelompok umur 46-50 tahun hanya seorang responden iaitu
responden lelaki yang mewakili 4.8%.
Dapatan ini menunjukkan,
bahawa sebahagian besar responden iaitu 66.6% berumur di bawah 35 tahun.
Mereka berada dalam tahap umur yang produktif jikalau diolah dengan
cara yang lebih wajar.
4.1.3 Pengalaman Mengajar.
Mengenai pengalaman mengajar, ianya dapat dilihat melalui Jadual 2 di bawah ini:
JADUAL 2
Bil. Tahun Lelaki Perempuan Jumlah %
1 – 5 3 2 5 23.8
6 – 10 2 4 6 28.6
11 – 15 5 1 6 28.6
16 – 20 2 1 3 14.4
21 –25 1 0 1 4.7
Jumlah 13 8 21 100%
Berdasarkan
Jadual 2 di atas menjelaskan, untuk kelompok tahun mengajar 1-5 tahun
seramai 5 orang responden, iaitu 3 lelaki dan 2 perempuan yang mewakili
23.8 %. Manakala untuk kelompok mengajar 6-10 tahun seramai 6 orang,
iaitu dua lelaki dan 4 orang perempuan yang mewakili 28.6 %. Untuk
kelompok 11-15 tahun mengajar, terdapat 6 orang yang terdiri dari 5
lelaki dan seorang perempuan, yang mewakili 28.6%. Untuk kelompok
perkhidmatan selama 16-20 tahun terdapat 3 orang yang terdiri dari dua
orang lelaki dan seorang perempuan yang mewakili 14.3%. Bagi kelompok
perkhidmatan 21-25 tahun, iaitu seramai seorang iaitu responden lelaki
yang mewakili 4.7%.
Dapatan di atas menunjukkan lebih separuh
52.4% responden mempunyai pengalaman mengajar 10 tahun ke bawah,
manakala selebihnya adalah lebih dari sepuluh tahun, hingga 25 tahun
pengalaman mengajar.
4.1.4 Pencapaian Dalam Bahasa Inggeris.
Untuk melihat tahap pencapaian responden dalam mata pelakaran Bahasa Inggeris, ianya dapat diteliti melalui Jadual 3 di bawah:
JADUAL 3
Pencapaian Lelaki Perempuan Jumlah %
Kredit 5 3 8 38.1
Tidak kredit 8 5 13 61.9
Jumlah 13 8 21 100%
Berdasarkan Jadual 3 di atas menunjukkan, tentang pencapaian responden
dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris di peringkat SPM. Jadual di atas
memaparkan, hanya lapan orang atau 38.1 % dari responden yang mendapat
krredit dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, iaitu lima orang lelaki
dan tiga orang perempuan, manakala selebihnya 13 orang atau 61.9 peratus
tidak mendapat kredit dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris.
Dapatan ini dapat meramalkan, bahawa tentunya mereka akan menghadapi
masalah dan stress apabila dikehendaki mangajar dalam mata pelajaran
sains dan matematik dengan menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa
pengantarnya.
4.1.5 Pencapaian mata pelajaran Sains dan Matematik.
Data
yang diperolehi, secara relatifnya agak baik dalam mata pelajaran sains
dan matematik. Bagi matapelajaran sains hanya 2 orang sahaja atau 9.5 %
responden yang menyatakan mereka tidak kredit dalam malatpelajaran
tersebut, manakala selebihnya 19 orang mandapat kredit.
4.2 Tahap Stress Guru Matematik dan Sains.
Tahap stress guru matematik dan sains secara umum, dapat dilihat melalui Jadual 4 di bawah ini:
JADUAL 4
Kelompok skor Lelaki Perempuan Jumlah %
20 – 29 7 4 11 52.3
30 – 49 6 4 10 47.6
50 – 60 0 0 0 0.00
Jumlah 13 8 21 100%
Jadual
di atas menjelaskan tentang kekerapan dan peratusan skor stress
berdasarkan kelompok skor yang digunapakai secara universal, iaitu
kelompok skor 20-29, kelompok skor 30-49, dan kelompok skor 50-60.
Kelompok skor 20-29, merujuk kepada tahap stress pada tahap normal.
Jadual di atas menunjukkan, 11 responden berada pada skor tahap ini,
iaitu 7 responden lalaki dan 4 responden perempuan. Ini membawa maksud,
lebih separuh (52.3%) responden mampunyai tahap stress di peringkat
normal dan tidak membimbangkan.
Bagi kelompok skor 30-49, yang
merujuk kepada tahap stress yang berpotensi untuk menjadi kronik dan
bermasalah jikalau tidak ditangani secara tepat dan bijaksana. Jadual
tersebut menunjukkan, 10 orang responden, iaitu 6 responden lalaki, dan 4
responden perempuan berada dalam kelompok skor tersebut. Ini
menunjukkan 47.6% responden berada pada tahap stress yang boleh
mengundang masalah, atau boleh membawa kepada masalah yang lebih kronik.
Bagi kelompok skor 50-60, iaitu kelompok skor stress yang berada pada
tahap bahaya, jadual di atas menunjukkan tiada seorang pun dari
responden berada pada tahap stress kelompok ini. Hal sedemikian
menunjukkan tahap stress responden tidak berada pada tahap bahaya atau
kritikal.
4.3 Ranking Stress dan Penyebab Utamanya.
4.3.1
Kesemua responden melengkapkan ruangan stress untuk ranking yang utama.
Analisis kualitatif yang dibuat, mendapati stress dalam ranking
pertama melibatkan kesimpulan berikut:
• Terdapat 9 dari
responden atau 43% mereka meletakkan tekanan pada tahap pertama ini
berkaitan dengan RO (role overload), ini berkait rapat dengan kelemahan
mereka dalam Bahasa Inggeris yang mereka alami amat menekan perasaan
mereka. Mereka juga kurang yakin dan kurang berkemampuan untuk tujuan
tersebut. Di samping itu mereka juga tertekan kerana peralatan yang
kurang, kekurangan staff sokongan, kekurangan masa akan menghambat
keberkesanan mereka untuk melakukan tugas dengan sempurna.
•
Sebanyak 7 orang responden atau 33.3% mereka meletakkan stress pada
tahap nombor satu berkaitan dengan FR (fear/responsibility), iaitu
mereka berhadapan dengan realiti pelajaran yang lemah dalam mata
pelajaran sains dan matematik. Selain lemah dalam Bahasa Inggeris,
responden juga ragu akan kebolehan diri serta kemampuan pelajar untuk
mengikuti mata palajaran tersebut dengan menggunakan bahasa Inggeris.
Mereka juga tertekan, kerana matlamat pencapaian bagi kelulusan mata
pelajaran tersebut adah tinggi, dan agak mencabar untuk dicapai.
•
Terdapat 4 orang responden (19%), mereka meletakkan, stress pada
ranking pertama, berkaitan dengan WR (working relationship), kerana
melibatkan orang lain yang mempengaruhi keberkesanan tugas yang mereka
lakukan. Dalam konteks ini, responden merasakan mereka gagal mendapatkan
kerjasama dari pelajar kerana ada di kalangan pelajarnya yang tidak
mahu bekerjasama, tidak mempunyai minat tidak menumpukan perhatian dan
tidak membuat kerja rumah sebagaimana sepatutnya. Fenomena ini memberi
tekanan kepada mereka.
• Hanya seorang sahaja (4.5%) responden
yang menyatakan ia tidak mempunyai stress langsung dalam melaksanakan
tugasnya sebagai guru, khususnya bagi mata pelajaran matematik dan
sains.
4.3.2 Bagi ranking kedua tahap stress yang dialami oleh
guru matematik dan sains, tidak semua rresponden melengkapkan soal
selidik dalam bahgian ini.. Analisis ini dibuat berdasarkan jumlah
kekerapan dan peratusan dari respon yang dilengkapkan. Analisis ini,
melibatkan perkara-perkara berikut:
• Terdapat 8 responden
atau 50% dari responden yang melengkapkan jawapan, mengaitkan tahap
kedua stress yang mereka hadapi, berkaitan dengan FR
fear/responsibility), ini berkait dengan kebimbangan mereka terhadap
penurunan keputusan peperiksaan yang akan diadakan, kelemahan pelajar
mereka dalam matematik dan sains, di samping, hakikat yang pelajar
mereka yang lemah dalam mata pelajaran tersebut, di samping pelajar yang
tidak berkemahiran. Perkara ini ditambah pula dengan pengharapan yang
tinggi kepada mereka untuk memastikan dasar yang dilaksanakan itu perlu
mancapai kejayaan.
• Terdapat 4 responden yang boleh dikaitkan
dengan faktor RO (role overload) iaitu mewakili 25% daripada jawapan
yang diberikan. Ini melibatkan stress yang berkaitan dengan kekurangan
masa yang diperuntukkan untuk mengajar, kekangan masa yang begitu terhad
untuk melaksanakan sesuatu tugas, di samping kekurangan peralatan
terutama untuk melaksanakan amali dalam mata pelajaran sains.
•
Jawapan selebihnya yang diberikan iaitu 4 responden (25%), stress itu
berlaku boleh dikaitkan dengan WR (working relationship), yang
meletakkannya dalam ranking yang kedua tahap stress. Masalah tersebut
berkitan dengan sikap pelajar yang tidak bersungguh-sungguh, tidak
memberikan perhatian ketika guru mengajar, tiada inisiatif untuk
memajukan diri. Oleh yang demikian, maka tugas akan sukar dilaksanakan.
4.3.3
Untuk ranking tahap ketiga, hanya 11 responden yang melengkapkan
jawapan mereka. Daripada jawapan tersebut, dapatlah dibuat beberapa
kesimpulan, antaranya:
• Dari 11 jawapan yang diberikan,
terdapat 4 responden (36%) masalah mereka melibatkan RO (role
overload), ini melibatkan masalah-masalah seperti kekurangan bahan untuk
kajian, terlalu banyak kerja yang perlu disiapkan dalam jangka waktu
yang singkat, dan persoalan kerja yang lain.
• Terdapat 4 lagi
responden (36%) dari jawapan, masalah mereka melibatkan FR
(fear/responsibility), ini termasuklah ketidakyakinan mereka untuk
mengajar dalam bahasa Inggeris, yang pengajaran mereka dapat difahami
oleh pelajar,terdapat pelajar yang dalam UPSR yang mereka ajar, terdapat
tajuk pengajaran yang terlalu sukar untuk pelajar fahami, serta tidak
yakin pelajar akan memahami pengajaran mereka dalam mata pelajaran
matematik dan sains dengan mengunakan bahasa Inggeris.
• Terdapat
3 respon (27.3%) dari jawapan, yang stress mereka melibatkan WR
(working relationship), yang menyumbangkan tahap stress ranking ketiga.
Ini melibatkan masalah yang berkaitan dengan sikap pelajar yang negatif,
pelajar yang kurang komitmen untuk berusaha, serta pelajar yang tidak
meminati mata pelajaran sains dan matematik.
4.3.4 Tahap Stress Berdasarkan Jantina.
Berdasarkan data yang diperolehi, dan analisis yang dilakukan,
didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap stress
guru lelaki berbanding dengan guru perempuan. Ini dapat dilihat melalui
min skor stress bagi guru-guru matematik dan sains lelaki ialah 32.5,
berbanding dengan min skor stress bagi guru-guru perempuan iaitu 32.7.
Walaupun dapatan ini menunjukkan tahap stress guru perempuan lebih
tinggi berbanding dengan guru lelaki.
Min skor bagi guru lelaki
dan perempuan masih berada pada tahap kelompok skor 30-49 iaitu pada
tahap kedua, iaitu tahap yang perlu diberikan perhatian.
5.0 Perbincangan.
Berdasarkan analisis yang dibuat, kajaan ini menunjukkan, bahawa tahap
stress bagi guru-guru matematik dan sains berada pada tahap normal dan
terkawal. Walau bagaimanapun, masalah ini perlu ditangani secara
bijksana, kerana ada kemungkinan juga ia boleh menjadi lebih kronik.
Kajian ini juga menjelaskan, ranking pertama stress di kalangan
guru-guru matematik dan sains, adalah melibatkan RO (role overload)
iaitu sebanyak 43%. Masalah ini amat berkait dengan kelemahan guru
dalam bahasa Inggeris. Dapatan ini wajar kerana 38.1% responden
sahaja yang mendapat kredit dalam mata peljaran bahasa Inggeris.Oleh itu
isu penggunaan bahasa Inggeris menjadi punca utama stress di kalangan
guru matematik dan sains. Selain dari RO, ranking pertama ini melibatkan
FR (fear responsibility) iaitu sebanyak 33.3% dan WR (working
relationship) sebanyak 19%.
Bagi ranking nombor dua juga
melibatkan sumber stress FR (fear relationship) 50%, RO (role overload)
25%, dan WR (work relationship) 25%. Bagi ranking nombor tiga, ianya
melibatkan RO (role overload) 36%, FR (fear responsibility) 36% dan WR
(working relationship) 27.3%.
Kajian ini mendapati, hanya tiga
sumber utama yang menyumbang ke arah stress di kalangan responden yang
dikaji, iaitu RO (role overload). FR (fear/responsibility) dan WR
(working relationship). Menakala. Sumber-sumbar yang lain JM (job
mismatch) tidak dijadikan sebab stress, begitu juga dengan CE
(complicting Expactation), RA (role ambibiguity), WC (working
condition), dan A (alienation).
6.0 Kesimpulan.
Dari
perbincangan di atas, menunjukkan, bahawa stress merupakan satu perkara
yang dihadapi oleh setiap individu yang berada dalam mana-mana
organisasi. Kajian ini mendapati bahawa tahap stress bagi guru-guru
matematik dan sains yang dikaji berada pada tahap normal. Walaupun
begitu hampir separuh daripadanya berada pada tahap yang boleh
memudaratkan jikalau tidak dibendung. Kajian ini juga mendapati tiada
seorang pun di kalangan guru yang dikaji berada pada tahap stress yang
berbahaya dan kritikal. Faktor penyumbang utama kepada stress adalah
berkaitan dengan RO (role overload) diikuti oleh faktor FR
(fear/responsibility), dan juga WR (working relationship). Manakala
faktor-faktor lain seperti JM (job mismatch), CE (conflicting
expectation), RA (role ambiguity), WC (working condition) dan A
(alienation), tidak dianggap sebagai sumber stress yang signifikan
kepada responden yang dikaji. Walaupun tahap stress tidak berada pada
titik kritikal, namun ia perlu ditangani secara berhemah, agar masalah
stress tidak menjadi lebih parah. Di samping itu, proses
penyelesaiannya, pastilah akan membawa kebaikan bersama iaitu terhadap
guru-guru dan institusi sekolah juga sistem pendidikan secara
keseluruhannya.
No comments:
Post a Comment